به گزارش ميراث‌آريا(CHTN)، معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، در ديدار با اعضاي کميته‌هاي مختلف نخستين همايش بين‌‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري، با بيان اين مطلب گفت:‌ در سال 84 براي گردشگري کشور حتي يک ريال تسهيلات از سوي بانک‌ها در نظر گرفته نمي‌شد، اما با پيگير‌ي‌هاي بسيار از اوايل سال 85 به بعد 60 ميليارد تومان يارانه در اختيار صنعت گردشگري کشور قرار گرفت. در واقع، در سال 84، سازمان ميراث‌فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري از محل اعتبارات خود و اختصاص اين اعتبارات به بانک‌ها، تسهيلاتي را براي سرمايه‌گذاران ايجاد مي‌کرد که اين امر سبب کاهش بودجه‌هاي جاري اين سازمان مي‌شد.

\"اسفنديار رحيم مشايي\" تصريح کرد: خوشبختانه در آينده نزديک مشکلي براي سرمايه‌گذاري در کشور وجود نخواهد داشت، اما بايد مديريت درستي براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي مختلف و استفاده از ظرفيت‌ها در کشور ايجاد شود. سرمايه‌گذاري تنها در رقابت به‌وجود مي‌آيد و نبايد انتظار داشته باشيم که پشت درهاي بسته، سرمايه‌گذاران به سرمايه‌گذاري در کشور روي آورند.

وي با اشاره به برگزاري نخستين همايش بين‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در کشور، تصريح کرد:‌ بايد تيزرهاي تبليغاتي همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در ديگر کشورها نيز در معرض ديد قرار گيرد تا ايران به عنوان مهمترين و امن‌ترين کشور براي سرمايه‌گذاري در جهان معرفي شود.

وي افزود: موضوع اصلي برگزاري اين همايش، تلفيق گردشگري و سرمايه‌گذاري است. به همين دليل، بايد تبليغاتي که براي برگزاري اين همايش انجام مي‌شود، در سطوح جهاني نيز صورت گيرد. اين امر خود فرصتي فراهم مي‌آورد تا هم جاذبه‌هاي گردشگري ايران و هم پتانسيل‌ها و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري موجود در کشور، به جهان معرفي شود.

مشايي خاطرنشان کرد: برگزاري نخستين همايش بين‌‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در کشور، علاوه بر معرفي فرصت‌ها و پتانسيل‌‌هاي موجود،‌ در واقع معرفي ايران به عنوان کشوري است که ثبات امنيت لازم براي سرمايه گذاري را دارد؛ به‌ويژه در شرايط حاضر که کشورهاي اطراف ايران، ازجمله عراق و افغانستان و... مشغول جنگ هستند که اين خود بزرگ‌ترين نقطه قوت و قدرت است.

وي ادامه داد: در ايران همايشي برگزار مي‌شود که فرصت‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري را در آن به سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي ارائه مي‌دهد؛ البته اين خود امري بديهي است و بسياري از کشورها به اين نکته که ايران کشوري است که ارزش افزوده سرمايه‌گذاري بالايي دارد رسيده‌اند.

مشايي تصريح کرد: اين همايش را بايد نقطه آغازي تلقي کرده و مجموعه اقداماتي که در اين زمينه انجام مي‌شود، به طور مستمر پيگيري شود. در اين همايش، فرصت‌ها بايد به صورت شفاف معرفي شده و قوانين و مقررات سرمايه‌گذاري در کشور تشريح شود؛ البته اين کار به اين معنا نيست که انتظار داشته باشيم در اين همايش‌ قراردادهاي بزرگ بين‌المللي بسته شود، بلکه بيشتر انتظار داريم فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري موجود در ايران به‌صورت شفاف به کشورهاي مختلف معرفي شوند و سرمايه‌گذاران خارجي و داخلي از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي موجود در کشور آگاه شوند.

رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري، با اشاره به تشکيل معاونت سرمايه‌گذاري در سازمان، تأکيد کرد:‌ براي ايجاد فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري، نبايد تنها به برگزاري اين همايش‌ها قناعت کنيم. موضوع سرمايه‌گذاري، ازجمله موضوعات جدي سازمان است که براي پيگيري مشکلات سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري و رفع اين موانع، معاونت سرمايه‌گذاري در سازمان تشکيل داده‌ايم.

مشايي گفت: مقوله گردشگري تنها به يک ارگان مربوط نمي‌‌شود، بلکه بيشتر سازمان‌هاي دولتي و حتي وزارتخانه‌هاي بزرگ کشور به شکلي با صنعت گردشگري مرتبط بوده و هستند. در واقع، رشد و سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري، تنها سبب رشد اين صنعت نمي‌شود، بلکه سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري رشد صنايع‌ ديگر را نيز در پي دارد.

وي با اشاره به تشکيل شرکت توسعه گردشگري ايران و شرکت‌هاي توسعه گردشگري استاني، افزود: نقش شرکت توسعه گردشگري ايران، هتل‌سازي نيست،‌ بلکه اين شرکت بايد فرصت‌هاي سرماية‌گذاري موجود در کشور را شناسايي کرده و براي سرمايه‌گذاري به سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي معرفي کند. نخستين شرطي که براي تاسيس اين شرکت با مدير عامل آن بستيم، اين بود که پروژه‌هاي مختلف را در هر مرحله به افرادي واگذار کنند که تقاضاي سرمايه‌گذاري دارند. در واقع، هيچ کاري شيرين‌تر از اين نيست که مشکلات و موانع
موجود در سرمايه‌گذاري کشور را برطرف و سرمايه‌گذاران را براي سرمايه‌گذاري در کشور تشويق کنيم. اميدواريم با الحاق هر چه سريع‌تر کانون اتومبيلراني کشور به سازمان نيز برنامه‌هاي اجرايي براي افزايش انگيزه سفر و سفرهاي ارزان را طراحي و اجرا کنيم.

مشايي گفت: شرکت توسعه گردشگري ايران، از سويي بايد شرکت‌هاي توسعه استاني را تشکيل دهد و با ارائه زمانبندي‌هاي مشخص، بر اجراي پروژه‌هاي مختلف از سوي آنها نظارت داشته باشد. شرکت‌هاي توسعه گردشگري استاني موظفند همه نقاط و پتانسيل‌هاي موجود در گردشگري نظير: ورزشي، علمي،‌مذهبي، سياحتي و درماني و تفريحي و ... را شناسايي کرده و پکيج‌هاي سرمايه‌گذاري آن ازجمله گرفتن مجوزهاي لازم، مکان‌يابي و ... را تهيه کرده و در اختيار سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي قرار دهند.

وي با اشاره به نقش مسئولان استاني، به‌ويژه استانداران، تأکيد کرد:‌ استانداران بزرگترين نقش و وظيفه را در استان‌ها به عهده دارند. استانداري که ازنظر مفهومي صنعت گردشگري را نشناخته باشد و براي توسعه آن اقدامي نکند، در واقع، مدير لايقي براي انجام امور نيست؛ چرا که استانداري‌ها در استان‌ها نقش کليدي بر عهده داشته و مي‌توانند در اجراي پروژه‌هاي مختلف تاثيرات مناسبي داشته باشند.

مشايي گفت: براي ثبت در تقويم فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري جهاني نيز بايد تلاش کنيم و زمان مناسبي را براي اين کار در نظر بگيريم؛ چرا که با ثبت در اين تقويم، فرصت مناسبي براي مطرح کردن پتانسيل‌هاي موجود در کشور و جاذبه‌هاي آن پيدا خواهيم کرد. در واقع، نبايد از فرصت‌هاي بين‌المللي نظير برگزاري نمايشگاه‌ها و برگزاري هفته‌هاي فرهنگي و ... چشم پوشي کنيم، بلکه بايد از اين فرصت‌ها نهايت استفاده را برده و فرصت‌هاي ديگر را نيز ايجاد کنيم.

M/R/103


انتهای پیام/

کد خبر 1386042671